”ورهاڱي کان
پوءِ سنڌي غزل جو هئنڊبوڪ“
ليکڪ: واسديو موهي
رياضت ٻرڙو
ڪتاب: شام جي هوا (2004)،
ديوانِ رياضت (2005)
پيشو: ليڪچرر.
تمام ننڍي عمر ۾ رياضت ٻرڙي پنهنجو ديوان ڇپائي غزل سان وڏو
وڙ ڪيو آهي. ورهاڱي کان پوءِ هند ۾ ته هڪڙو به ديوان ڪو نه ڇپيو آهي. اِئين به
ناهي ته هُن ڪنهن به طرح ديوان ڇپارائي نالو ڪڍائڻ جي ڪوشش ڪئي آهي. رياضت جي هن
ديوان ۾ تخليقي توڙي تڪنيڪي قوتون آهن جي ڏيکارين ٿيون ته هُو پنهنجي ڪارج طرف
گنڀير آهي.
مثال طور قافيي جي اَعرابن طرف هن جي سجاڳي ڏيکاري ٿي ته
هُو فن جي حوالي ۾ ڪنهن به قسم جي ڍِل برداشت نه ٿو ڪري:
عجب ماڻهو آ،
اٿس لوهَه جي دل ۽ ڪاٺ جي اک،
تڏهن ڀي چاهي پيو ڊوهَه جي دل ۽ ڪاٺ جي اک.
تڏهن ڀي چاهي پيو ڊوهَه جي دل ۽ ڪاٺ جي اک.
وري ڦاٿس
زندگيءَ جي ڪٽهڙي ۾ قرب ڪارڻ،
چيو تو به ته مون کي آ ڏوهَه جي دل ۽ ڪاٺ جي اک.
چيو تو به ته مون کي آ ڏوهَه جي دل ۽ ڪاٺ جي اک.
اُڌاري تصوير ۾
رنگَ ’رياضت‘ جا ڪينَ آهن،
مگر آهي پو به پاٻوهَه جي دل ۽ ڪاٺ جي اک.
مگر آهي پو به پاٻوهَه جي دل ۽ ڪاٺ جي اک.
(ديوان رياضت-92)
هن غزل جا قافيا آهن ’موهه‘، ’روهه‘ ۽ ’ڏوهه‘. اهڙي نموني
’ٻارُ‘، سنسارُ‘، ’پارُ‘، ’دارُ‘، وغيره (ص-44). ’اونداهَه‘، ’چاهَه‘، ’ساهَه‘،
’چراگاهَه‘ وغيره (ص-98) ۽ ص-106، 126 وغيره تي قافيي جي چُستگيري ڏسي سگهجي ٿي. ٻه
شعر ٻيا به ماڻيون:
اِنڊلٺ شرمائي
ڇڏيان،
جيءَ جو هر هڪ جھولُ رڱ!
جيءَ جو هر هڪ جھولُ رڱ!
هي فضا ٿي رنگين
پئي،
جملي جملي جو ٻولُ رڱ!
جملي جملي جو ٻولُ رڱ!
(ص-97)
رياضت ٻرڙو وزن جي پختگي ۽ بحرن جي گوناگونيت جو به خيال
رکيو آهي. هُن ڪن ڳاڻ ڳڻين بحرن تي ڪو نه ڀاڙيو آهي. تنهن کان سواءِ، هو ڏکين راهن
کان ٽهي ڪو نه ٿو. هيٺ ڏنل غزل ۾ هُن ٻٽو قافيو ۽ ٻٽو رديف ڪم آندو آهي:
ڪو ته پڙهندو،
ميان! شام ٽاڻي چِٺي،
لفظ کان لفظ جي راهَه کي آ سڳنڌ.
لفظ کان لفظ جي راهَه کي آ سڳنڌ.
ڪيترا آيا ڦورو
ڪَهي دور کان!
سنڌ! تاريخ ۾، ڪاهَه کي ڪا سڳنڌ؟
سنڌ! تاريخ ۾، ڪاهَه کي ڪا سڳنڌ؟
ڀل نه ’رياضت‘
ڪڏهن ساڻ سيني لڳاءِ!
مان ته هان گاهه ڪو، گاهَه کي ڇا سڳنڌ!
مان ته هان گاهه ڪو، گاهَه کي ڇا سڳنڌ!
(ص-61)
’رياضت‘ جي قافين ۽ رديفن جي حوالي ۾ ئي، هن جو پهريون
مجموعو به نواڻ سان نوازيل آهي:
دل دُکي سڏ کان
پرانهين آ،
هر خوشي سڏ کان پرانهين آ.
هر خوشي سڏ کان پرانهين آ.
سنڌ جي وئي سُڪي
مٽي سانئڻ!
هڪ ندي سڏ کان پرانهين آ.
هڪ ندي سڏ کان پرانهين آ.
جيڪا پَـل پَـل
هئي اکين آڏو،
ٿي وئي سڏ کان پرانهين آ.
ٿي وئي سڏ کان پرانهين آ.
(شام جي هوا-102)
دروازا جو
ٻيڪڙجي ويا،
رستن کي ڀي ننڊ اچي ٿي.
رستن کي ڀي ننڊ اچي ٿي.
چنڊ جو اولو
پاڻيءَ آيو،
لهرن کي ڀي ننڊ اچي ٿي.
لهرن کي ڀي ننڊ اچي ٿي.
پرڏيهين کي ڏيو
نه ميارون،
پنهنجن کي ڀي ننڊ اچي ٿي.
پنهنجن کي ڀي ننڊ اچي ٿي.
(ص-101)
نفرتن کان جو
پاسائتا ٿي ويا،
پيار اِئن پنهنجا لاڀائتا ٿي ويا.
پيار اِئن پنهنجا لاڀائتا ٿي ويا.
گهاوَ سيني سهي،
جن ڇڏي زندگي،
موتَ اهڙا ئي مانائتا ٿي ويا.
موتَ اهڙا ئي مانائتا ٿي ويا.
پيار پنهنجو
پسي، مرڪ منهن تي ڏسي،
خواب منهنجا به آسائتا ٿي ويا.
خواب منهنجا به آسائتا ٿي ويا.
جن به تلوارَ
اُڇلي قلم جي اڳيان،
فيصلا سي ئي وقتائتا ٿي ويا.
فيصلا سي ئي وقتائتا ٿي ويا.
جن ڇڏيو ساٿ
ناهي سچائيءَ جو، دوست!
پيار جي ڇانوَ ۾ جائتا ٿي ويا.
پيار جي ڇانوَ ۾ جائتا ٿي ويا.
ڪينَ لاهي
سگهيو، ٿورا عملي طرح،
لفظ ’رياضت‘ جا ٿورائتا ٿي ويا.
لفظ ’رياضت‘ جا ٿورائتا ٿي ويا.
(ص-81)
’رياضت‘ جا بلڪل ننڍي وزن جا غزل به خوبصورت آهن:
هي ڪنهن جو خطُ،
آهه رتو رت؟
آهه رتو رت؟
عشقُ ئي قاتلُ،
عشق ئي آٿتُ.
عشق ئي آٿتُ.
چنڊُ وڃي ٿو،
ڪنهن لاءِ ستتُ؟
ڪنهن لاءِ ستتُ؟
ماڻهوءَ من ۾،
پاٻوهه - قحط!
پاٻوهه - قحط!
لاشَ کڄي ويا،
رهجي وئي رتُ.
رهجي وئي رتُ.
ڪهڙي پد تي،
سنڌي ساهتُ؟
سنڌي ساهتُ؟
مون به نه ڄاتو،
ڪيرُ آ ’رياضتُ‘.
ڪيرُ آ ’رياضتُ‘.
(ص-90)
(حوالو: واسديو موهي،
”ورهاڱي کان پوءِ سنڌي غزل جو هئنڊبوڪ“، پهريون ايڊيشن مارچ 2008ع، ڇپائيندڙ: سنڌي
ساهتيه اڪادمي، گانڌينگر. ص ص: 172-175)
No comments:
Post a Comment