29/12/2013

شيخ اياز:جديد سنڌيءَ جو مهندار! - جامي چانڊيو (Jami Chandio)


شيخ اياز:جديد سنڌيءَ جو مهندار!
جامي چانڊيو

قومون ۽ سماج پنهنجيءَ فڪري، ذهني ۽ تخليقي سگهه جو اظهار ڪجهه فردن جي صورت ۾ ڪندا آهن ۽ پوءِ اهي غير معمولي سرجڻهار پنهنجي تخليقي وهيءَ چڙهي، هڪ اهڙي دَور کي جنم ڏيندا آهن، جيڪو دور قومن کي تاريخ ۾ فڪر، فن، ٻوليءَ جي واڌاري جي اوج جون ٻرانگهون ڀرائي اتهاس ۾ اڳتي وٺي وڃڻ جو محرڪ بڻبو آهي. ويهين صديءَ جي سنڌ جي ادبي ميدان ۾ شيخ اياز به هڪ اهڙو ئي فرد هو. هڪ فرد ڇا، هو جديد سنڌي ادب جي اوسر، تخليقي ۽ مزاحمتي سگهه جو هڪ ڀرپور دَور هو ۽ آهي.

20/12/2013

سنڌي ثقافت - شوڪت لوهار (Shoukat Lohaar)


سنڌي ثقافت ٽوپي اجرڪ کان قلم ۽ ڪتاب تائين
شوڪت لوهار
گهڻو وقت ٿيندو جو مان پنهنجي ڀائيٽي سان گڏ هئس ۽ اسين ملتان جي هڪ ٻهراڙي واري دوست جي دعوت تي وڃي رهيا هئاسين، سنڌ جي آخري ضلعي گهوٽڪي ۾ رهڻ جي نسبت سان ۽ پنجاب سان ويجهو هجڻ ڪري اڪثر پنجاب وڃڻ ٿيندو رهندو هو پر اسين پنجاب ملتان کان پوءِ واري شهرن فيصل آباد، بکر ۽ لاهور کي سمجهندا آهيون، ڀلي سرحدي زنجيرون اسان کي صادق آباد کان به پهريان ڪمون شهيد تائين سنڌ جي حدن جي اختتام جو ڏس ڏينديون هجن. سو ٻهراڙي جي هڪ بس ۾ سوار ٿياسين بس ۾ تمام گهڻي پيهه هئي، دوست سان اڳ ئي ڳالهائي ڇڏيو هو ته اسان کي ڪٿي لهڻو آهي. هي انهن ڏينهن جي ڳالهه آهي جڏهن اڃا شهرن ۽ ڳوٺن کي چنگچين جي زهريلي آزاري آواز ڪو نه کاڌو هو ۽ اڃا سنڌي ٽانگن جي شاهي سواري عام جام هئي. بس ٿورو اڳيان هلي ته ان ۾ هڪ عورت اچي سوار ٿي جنهن کي ڪجهه ڪتاب ۽ هڪ حاضري رجسٽر هٿن ۾ هو، جيئن ته بس ۾ جاءِ ڪو نه هئي ۽ هُن کي ٻين جيان بيهڻو پيو، تنهن تي اهو لڪاءُ اسان کان ڏٺو ڪو نه ٿيو، اسين يعني مان ۽ منهنجي ڀائٽي اٿي کيس جڳهه ڏني. هن عورت اسان مان هڪ ڄڻي کي پاڻ سان گڏ ويهڻ لاءِ چيو، مان ويهي رهيس، ان پڇاءُ ڪئي ته اوهان مون کي پنهنجي جاءِ ڇو ڏني؟ مون وراڻيو ”اسين سنڌي آهيون.“

ڀٽائيءَ کي دريافت ڪريون - ثناءُ الله عتيق چنجڻي (Sanaullah Atique)


اچو ته ڀٽائيءَ کي دريافت ڪريون
ثناءُ الله عتيق چنجڻي

سترهين صديءَ عيسويءَ  ۾ ٻاروتڻ جا ڏينهن گهاري ڀٽائيءَ جڏهن ارڙهين صديءَ ۾ سمجھه ۽ شعور جا ڏيئا ٻاريا، تڏهن يورپ فطرتي لقائن ۾ دلچسپي وٺندي اوائلي جديديت ۽ سائنسي انقلاب وارو پيڙهه جو پٿر اڃا مس رکيو هو. مجموعي طور تي يورپ ۾ سجاڳيءَ واري تحريڪ سبب فلاسافي جي موضوعن ۽ سائنسي ڄاڻ جي لاءِ يورپ ۾ ڪشادي جڳهه پيدا ٿي چڪي هئي. ساڳي طرح، اهڙين حالتن اندر سنڌ مغلن جي قبضي هيٺ پنهنجي بقا جي جنگ وڙهي رهي هئي. سنڌ جو قومي ۽ تاريخي تصور ڌُنڌلائجي چڪو هو. سنڌي ٻولي فارسيءَ جي غلبي هيٺ دٻجي چڪي هئي. سنڌ جون مهذب روايتون پنهنجي ڌرتيءَ تي لاوارث بڻجي چڪيون هيون. درٻاري سازشن جو ڄار سنڌ جي صدين جي ورثي کي ڪوريئڙي جيان جڪڙي چڪو هو. مسلسل شورشن ۽ فسادن واري اهڙي دور (1689ع) ۾ سنڌ اندر ترقيءَ ۽ سجاڳيءَ جو تصور هڪ خواب مثل هو، تڏهن  سنڌ کي هڪ اهڙي مدبر جي ضرورت هئي، جيڪو سنڌ جي حالتن کي ترقي ۽ تبديليءَ ڏانهن وٺي اچي.  ڀٽائي اهڙي لافاني ڪردار طور جنم ورتو، جنهن سنڌ جي ابدي ورثي کي غلاميءَ کان نجات ڏياريندي امر ڪري ڇڏيو.

سنڌي ٻولي ۽ ثقافت - يوسف شاهين (Yousif Shaheen)


سنڌي ٻولي ۽ ثقافت
يوسف شاهين
سنڌي دنيا جي قديم ترين ٻولي آهي جيڪا گذريل پنج هزار سالن کان دائم ۽ قائم آهي. ايڏي ڊگهي عرصي دوران سنڌيءَ کان علاوه فقط فارسي، عربي ۽ چيني ٻوليون پاڻ بچائي سگهيون نه ته باقي دنيا جون قديم ۽ عظيم ٻوليون وقت سان گڏ فنا (extinct) ٿي ويون. انهن فنا ٿيندڙ ٻولين ۾ سميرين (Sumerian) اڪادين (Akkadian) سنسڪرت (Sanskrit) فونيشين (Phonician) هئبرو (Hebrew) پالي (Pali) ايلامائيٽ (Elamite) اٽراسڪن (Etrascan) هٽائيٽ (Hittite) ارامائيڪ (Aramaic) ڪيلٽڪ (Celtic) لئٽن (Latin) ۽ ٻيون ڪيتريون ئي ٻوليون شامل آهن جيڪي ختم ٿي چڪيون آهن. اهو چوڻ ته ڪابه ٻولي ختم نٿي ٿي سگهي، ان غلطفهميءَ مان نڪرڻ لاءِ مٿي ڏنل مثال ڪافي آهن.

ڀٽائي عظيم ڇو آهي؟ - جامي چانڊيو (Jami Chandio)

لطيف شناسي: ڀٽائي عظيم ڇو آهي؟
جامي چانڊيو

هونئن ته لطيف جي عظمت جا ڳُڻَ سنڌ ۾ هر ڪو ڳائي ٿو، ويندي اُهي به، جن اڄ تائين سندس هڪ به بيت شعوري طور پڙهيو ۽ پروڙيو نه آهي. الميو ته اِهو آهي ته پوڻا ٽي سئو سال گذري وڃڻ کان پوءِ به اسان جي سماج جي اڪثريت کيس ڪو مفڪر، فيلسوف، عظيم شاعر، غيرمعمولي آرٽسٽ ۽ ڏاهو نه پر هڪ ”اولياءَ” يا ”بزرگ” سمجهي ٿي، جتي ماڻهو باسُون باسڻ وڃن ٿا، هن کان ڌيئرون ۽ پُٽَ گهُرن ٿا يا پنهنجون مختلف مُرادون پوريون ڪرڻ لاءِ هن آڏو آسُن جا جهول جهلين ٿا ۽ اهڙا شعور ۽ لطيف جي حقيقي شناس کان وانجهيل ماڻهو اِهو نه ٿا ڄاڻن ته هو هڪ سماجي ڏاهو ۽ عظيم مفڪر شاعر هو. هو ماڻهن کي اُهي عظيم تخليقي ۽ سَگهارا خيال، تصور، آدرش، احساس، رويا، خواب ۽ روحاني جُرئتون ڏئي ٿو، جن جو ڪو مُلهه ٿي سگهي ئي نه ٿو.

17/12/2013

`سنڌي ٻوليءَ جو سماجي ڪارج‘ تي هڪ نظر - آفتاب ابڙو (Aftab Abro)


’سنڌي ٻوليءَ جو سماجي ڪارج‘ تي هڪ نظر
آفتاب ابڙو

آ ڪو ايڏو اديب يا نقاد نه آهيان، نڪو وري ٻوليءَ تي عبور هجڻ جي دعوا اٿم، نه وري هرڀور ڪنهن جون وڏون ڪڍڻ جو شوق اٿم. بس، ادب جو هڪ ادنيٰ شاگرد آهيان. پنهنجو قومي فرض ڄاڻندي، سنڌي ٻوليءَ جي صحت، سڌاري ۽ واڌاري لاءِ وت آهر ويچاريندو رهندو آهيان. مان انتهائي ٿورائتو آهيان، خاص طور جناب ڊاڪٽر بخش خان بلوچ، ڊاڪٽر عبدالڪريم سنديلي، سراج الحق ميمڻ، علامه غلام مصطفيٰ قاسمي، ڊاڪٽر نواز علي شوق، ڊاڪٽر عبدالجبار جوڻيجي، ڊاڪٽر اياز حسين قادري، جناب عبدالڪريم سنديلي ۽ پنهنجي سائين صفدر علي شاھ جو، جن منهنجي تنقيدي مضمونن ’سچل جو سنيهو‘ (پيغام فيبروري- مارچ ۱۹۸۵ع) ۽ ’درسي ڪتابن جو جائزو‘ (پيغام، آڪٽوبر- نومبر ۱۹۸۶ع) کي ساراهيو ۽ مون کي وڌيڪ لکڻ لاءِ همٿايو.

سنڌ جو ڪلچر ۽ حقيقت پسندي - اسد چانڊيو (Asad Chandio)


سنڌ جو ڪلچر ۽ حقيقت پسندي
اسد چانڊيو
غير حقيقت پسندي فقط اها ئي نه آهي ته، ڪنهن اهڙي شيءِ کي ثابت ڪرڻ جي ڪوشش ڪجي، جنهن جي ثابتي لاءِ ڪو ثبوت هجي ئي نه. پر غير حقيقت پسندي اها به آهي ته، جنهن ڳالهه جي حق ۾ ثبوت موجود هجن، ان کي مڃڻ کان ئي انڪار ڪري ڇڏجي- ۽ سنڌ ڊگهي عرصي کان غير حقيقت پسنديءَ جي مرض ۾ ورتل رهڻ ڪري، هاڻ غير حقيقت پسنديءَ جي به مٿين منزل، يعني عقيدي پرستيءَ جي انتها کي ڇهڻ لڳي آهي! اهڙي عقيدت پسندي، جنهن کي اسان ”حقيقتن جي ابتڙ“ هئڻ جي وصف طور سمجهون ۽ سڃاڻون ٿا.

ڪتاب ”دادو ايٽ ءَ گلانس“ - ڊاڪٽر لياقت مگسي (Dr. Liaqat Magsi)


غلطين سان ڀرپور ڪتاب ”دادو ايٽ ءَ گلانس“
ڊاڪٽر لياقت مگسي
تازو انگريزي ۾ آيل ڪتاب ”Dadu at a Glance“ (دادو ايٽ ءَ گلانس) ڊسٽرڪٽ ائڊمنسٽريشن دادوءَ طرفان محترم ڊاڪٽر نياز علي عباسي ڊپٽي ڪمشنر دادو جي ايڊيٽنگ هيٺ 2013 ۾ آيل آهي. هن کان اڳ مون کي ساڳئي ڊپٽي ڪمشنر نياز علي عباسي جو هڪ گهوٽڪيءَ تي پڻ (Ghotki at a Glance) ”گهوٽڪي ائٽ ءَ گلانس“ نظر مان گذريو. گهوٽڪي واري ڪتاب ۾ پڻ مون کي ڪافي غلطيون نظر آيون، پر هينئر دادوءَ متعلق جيڪو ڪتاب آيو آهي سو ته سڄو غلطين ۽ پنهنجي سورهيائي سان ڀرپور آيو آهي. حالانڪه تابش بخاريءَ جهڙا دوست ڪتاب تي ڪوڙي تبصري کان سواءِ رهي نه سگهيا آهن، جنهن ڪتاب جو مطالعو ڪيو ئي ناهي. انگريزي ۾ هي ڪتاب ان ڪري شايع ڪيو ويو آهي ته جيئن سنڌ، پاڪستان ۽ پاڪستان کان ٻاهر دادوءَ متعلق مختصر مطالعو ڪري ۽ معلومات حاصل ڪري سگهجي ۽ ڊپٽي ڪمشنر عباسي صاحب پنهنجي حيثيت مڃرائي ۽ هڪ اهل ڪتاب ٿي سگهي.

سنڌي لفظن جي اوسر - ڊاڪٽر مرليڌر جيٽلي (Dr. Jetley)


سنڌي لفظن جي اوسر

ڊاڪٽر مرليڌر جيٽلي

اسان جي سنڌي ٻولي، ڀارتيه آريه ڀاشائن (Indo Aryan Languages) جي سٿ ۾ اهم درجو ولاري  ٿي. اُن جي بنيادي بيهڪ انهن ٻولين جي بناوت وانگر ئي آهي. جيتوڻيڪ اوسر جي سلسلي ۾ سنڌيءَ ۾ ڪجھ نراليون خاصيتون به پيدا ٿيون آهن. ساڳيءَ طرح، سنڌيءَ ۾ ڪتب ايندڙ گهڻا لفظ اُهي آهن، جيڪي سنسڪرت، پالي، پراڪرت ۽ اپڀرنش منزلن کي پار ڪري اسان جي ٻوليءَ ۾ پهتا آهن. انهن کان سواءِ عربي، فارسي، انگريزي ۽ ٻين ڪن ٻولين جا ڪيترا ئي لفظ به سنڌيءَ جذب ڪري، پنهنجا بڻائي ڇڏيا آهن. جهڙيءَ طرح هر قوم، هر ملڪ کي پنهنجي تاريخ آهي، تهڙيءَ طرح ٻوليءَ جي گهڻن ئي لفظن جو به پنهنجو دلچسپ داستان آهي. وڪاس جي سلسلي ۾ ڪي لفظ پنهنجي صورت ايتري قدر بدلائي ٿا ڇڏين، جو انهن جو اصل روپ سڃاڻڻ ئي مشڪل ٿيو پوي. ڪي وري پنهنجيءَ معنيٰ ۾ به چڱي تبديل آڻيو ڇڏين. اچو ته هتي چونڊ سنڌي لفطن جي بڻ- بنيادي ۽ اوسر جي ڄاڻ حاصل ڪريون.

زيب نظاماڻيءَ جي پهرين وک - ڪامريڊ ڪريم بلوچ (Comrade Karim Baloch)


زيب نظاماڻيءَ جي ٻاراڻي شاعريءَ ڏانهن پهرين وک
ڪامريڊ ڪريم بلوچ
محترمه زيب نظاماڻيءَ جو تازو ڪتاب ”هلو هلون اسڪول“ سنڌي ادبي بورڊ ڄامشورو طرفان ڇپجي مارڪيٽ ۾ پهتو آهي. ان ڪتاب ۾ ڪمال جي شاعري آهي. زيب نظاماڻيءَ کي شاباش آهي جو هن پنهنجن محسنن ۽ جيئري جاڳندڙ سنڌ جي هڪ اهم سڄاڻ ۽ نالي واري شاعر کي به نه بخشيو آهي. هن ڪتاب ۾ هونئن ته گهڻا ڪمال آهن پر ٻارڙن لاءِ لکندڙ اهم شاعر ڊاڪٽر ذوالفقار سيال سان جيڪا زيادتي ڪئي ويئي آهي ان جا ڪيترائي مثال بنا ڪنهن تبصري جي هيٺ پيش ڪجن ٿا جنهن جو فيصلو پڙهندڙ پاڻ ڪندا، ته هي سڀ ڇا آهي؟ ڪتاب جو نالو ”هلو هلون اسڪول“ ڊاڪٽر ذوالفقار سيال جي ڪتاب ”اکر اکر سرهاڻ“ ڇپائيندڙ ڪنول پبليڪيشن قمبر سال 2002ع جي صفحي 55 تي سندس گيت جو عنوان آهي. ”هلو ته هلون اسڪول“ تان ورتل آهي. هنن نظمن ۾ زيب نظاماڻي ساڳي انداز کي ٿوري ڦيرڦار سان لکيو آهي. پڙهندڙن کي سندس شاعري ڪچي ۽ ٻاڙي لڳندي. ڊاڪٽر ذوالفقار سيال جو هڪ مشهور نظم آهي:
منهنجا مٺڙا مولا سائين،
شال تون منهنجي سمجهه وڌائين.

07/11/2013

غلام نبي گل ۽ سندس شاعري - رياضت ٻرڙو (Riazat Buriro)


غلام نبي گل ۽ سندس شاعري
رياضت ٻرڙو
سنڌي ٻوليءَ جو بزرگ اديب غلام نبي گل نامور شاعر، ڪهاڻيڪار ۽ ناول نويس آهي، پر هُو بنيادي طور شاعر آهي ۽ شاعريءَ ۾ سندس سڃاڻپ غزل جي بهترين شاعر طور آهي، جيتوڻيڪ هن مختلف صنفون سرجيون آهن، جن تي کيس دسترس پڻ آهي. اهو شاعر، جنهن 1950ع واري ڏهاڪي ۾ روايتي شاعريءَ سان ناتو ڳنڍيو ۽ پوءِ 1980ع واري ڏهاڪي ۾ جديد شاعريءَ ڏانهن آيو، پر اها ڳالهه به دلچسپ آهي ته سندس شاعريءَ جي ڇپجڻ جو سفر سندس زندگيءَ جي 58-هين سال 1990ع ۾ شروع ٿيو، جڏهن هن جي سرجيل غزلن جو پهريون مجموعو ”رات باقي آ“ ڇپيو هو ته ان ۾ شامل غزلن جي موضوعن ۽ فنَ پڙهندڙن کي متاثر ڪيو هو. هن وقت سائين غلام نبي گل سنڌ جي بزرگ شاعرن ۾ جديد شاعراڻي لهجي سبب ڌار سڃاڻپ رکي ٿو. سندس شاعريءَ ۾ غزلُ جي صنف ڪَر کنيون بيٺي آهي:
آئينـا اُگهنـدين به ڇـا ٿينـدو ڀلا!
چهرا مَٽبا ڪو نه، هوندا ساڳيا.

10/10/2013

دادو تعلقي جو ادب ۾ حصو - محمد عرس ” اظهر“ سولنگي (Muhammad Urs Azhar Solangi)


دادو تعلقي جو ادب ۾ حصو
محمد عرس ” اظهر“ سولنگي
دادو ضلعو عملي ۽ ادبي لحاظ کان سڄي سنڌ ۾ نمايان حيثيت سان ڄاتو سڃاتو وڃي ٿو. دادو ضلعي جي وري دادو تعلقي جو مقام ادبي لحاظ کان نمايان شمار ڪري سگهجي ٿو. هن تعلقي ۾ ڪيتريون ئي ادبي تنظيمون وجود ۾ آيل آهن ۽ انهن ادبي تنظيمن جي پليٽ فارم تان اسان جا اديب، شاعر، مفڪر، مورخ ۽ دانشور ادبي سرگرمين ۾ حصو وٺي علم ۽ ادب ۾ نمايان ڪردار ادا ڪري سنڌ جي سنيڌ سنواري رهيا آهن.

09/10/2013

استاد بخاري: سنڌ جو سُونهون ۽ ويڄُ شاعر! - جامي چانڊيو (Jami Chandio)


استاد بخاري: سنڌ جو سُونهون ۽ ويڄُ شاعر!

جامي چانڊيو
انسان پنهنجي تفڪر، تخيل ۽ محسوسات جو حَسين اظهار جن تخليقي شعبن ۾ ڪيو آهي، انهن ۾ شاعريءَ جو وڏو درجو آهي. انهيءَ ڪري ئي شاعريءَ کي رڳو انسان جو انفرادي ۽ داخلي فڪر،  تخيل ۽ احساس ئي نه پر ان کي قومن، طبقن ۽ معاشرن جي روحاني ۽ احساساتي تاريخ به سڏيو ويندو آهي. شاعريءَ مان به خبر پوندي آهي ته هر دور جي سماجن ۽ ان جي مختلف حصن جا خيال، احساس، ارمان، خواب ۽ تخليق جا بنياد يا محرڪ ڇا هئا! سنڌي شاعريءَ جو ڪلاسيڪل دور ته رڳو هڪ لاکڻي لطيف جي ڪري ئي سڀني دورن تي حاوي آهي ۽ رهندو پر سنڌي شاعريءَ جو جديد دور به گهٽ اهم ناهي. ڪشنچند بيوس، شيخ اياز، عبدالڪريم گدائي، استاد بخاريءَ سميت هڪ وڏو ڀرپور دور آهي، جنهن ۾ نئين نسل جا به انيڪ آڪاش انصاريءَ، حليم باغيءَ، حسن درس، مظهر لغاريءَ ۽ سردار شاهه جهڙا باڪمال شاعر اچي وڃن ٿا. مان سمجهان ٿو ته ويهين صديءَ ۾ سنڌ ٻه عظيم شاعر پيدا ڪيا، هڪ شيخ اياز ۽ ٻيو استاد بخاري. ٻنهيءَ جون خوشبختيون به پنهنجون آهن ته ڪمزوريون به. شيخ اياز تي تمام گهڻو لکيو ويو، جنهن جي ڪري هو سنڌ جي پڙهيي لکيي طبقي ۾ تمام گهڻو مقبول ٿيو پر جيئن ته شيخ اياز کي عوامي سطح تي گهٽ ڳايو ويو آهي، ان ڪري هو عوام ۾ ايترو مقبول ناهي. جڏهن ته سندس ڀيٽ ۾ استاد بخاري عوامي سطح تي تمام گهڻو ڳايو ويو آهي، ان ڪري هو  عوام ۾ ته تمام گهڻو مقبول آهي پر افسوس جو جيئن ته بخاريءَ جي شاعريءَ تي سندس شاعريءَ جي پرک جي حوالي سان لکيو گهٽ ويو آهي،  ان ڪري سنڌ جو پڙهيو لکيو طبقو هن کي رڳو سندس ڳايل شاعريءَ جي نسبت سان ئي سڃاڻي ٿو. جڏهن ته حقيقت اِها آهي ته استاد بخاريءَ جي ڳايل شاعريءَ جو رومانوي پاسو  سندس گهڻ رنگي شاعريءَ جو رڳو هڪ پاسو آهي. ان ڪري استاد بخاريءَ کي گهڻي ڀاڱي ماڻهو رڳو عوامي يا رومانوي شاعر طور ئي سڃاڻن ٿا. حقيقت اِها آهي ته بنيادي طور استاد بخاري هڪ مفڪر شاعر آهي ۽ جيڪڏهن هو عوامي شاعر آهي ته ان معنيٰ ۾ هرگز نه ته هن جا خيال هڪ جهالتن ۽ عقيدن جي وَرِ چڙهيل عوام جي سطح جا آهن يا انهن جي سوچ جا ترجمان آهن. استاد بخاري هن معنيٰ ۾ عوامي شاعر آهي جو هو عوام لاءِ شاعري ڪري ٿو. عوام کي عشق، جدوجهد، جستجو، قربانيءَ، سورهيائيءَ جا نوان تصور ڏئي ٿو ۽ سندن سوچ، احساس ۽ عمل جي مِٽي نئين سِر ڳوهي، کين جهالتن، عقيدن ۽ خودفريبين جي ڌٻڻ مان ڪڍي، پنهنجي ۽ سماج جي قسمت بدلائيندڙ عوام ۾ تبديل ڪري ٿو. ان ڪري استاد بخاري جيڪڏهن عوامي شاعر آهي ته رواجي معنيٰ ۾ نه پر انقلابي معنيٰ ۾ آهي.

08/10/2013

چٺيون چندن واس - بخشل باغي (Bakhshal Baghi)


چٺيون چندن جو واس ڏينديون آهن
بخشل باغي
روس جي مشهور ۽ خوبصورت شاعر ۽ داغستان جي مٽيءَ مان جنم وٺندڙ رسول حمزه توف پنهنجي جڳ مشهور ڪتاب ۽ نثر جي اعليٰ شاهڪار ”منهنجو داغستان“ ۾ هڪ هنڌ لکيو آهي ته ”تون اگر ماضيءَ کي پِستول جو نيشانو بڻائيندين ته مُستقبل تو کي توپ جو نيشانو بڻائي ڇڏيندو.“ اِن ڳالهه جي تناظر ۾ مان جڏهن سائين علي محمد شاھ جي خطن جي هِن ڪتاب ”چِٺيون چندن واسُ“ ۾ ڏنل خطن کي پڙهان ٿو ته هي خط مون کي ماضيءَ جي پُر وقار، طاقتور ۽ سنڌ جي نِرالي تاريخ ڀاسن ٿا، ڇاڪاڻ جو هر دور پنهنجو پاڻ ۾ پنهنجو ئي چِٽو آئينو هوندو آهي، جنهن ۾ ماضيءَ جي تاريخ جون للڪارون، مُستقبل کي ڄڻينديون آهن.

23/09/2013

شاهه ڪريم جي شاعري - غلام نبي ڪيريو (Ghulam Nabi Keeryo)


سنڌي ٻولي جو اثاثو
شاهه ڪريم جي شاعري
غلام نبي ڪيريو
سنڌي ٻوليءَ جي عظيم لاکيڻي شاعر ۽ شاعرن جي سرتاج شاهه عبدالڪريم جي شاعري واري مجموعي بيان العارفين و تنبيه الغافلين جي سنڌيءَ ۾ ڪيل ترجمي باوجود سندس شاعريءَ جي سموري مجموعي کي چار صديون هڪ سال گذرڻ باوجود اڃا تائين آسان سنڌي ۾ نه آندو ويو آهي، نه وري ان بابت سنڌ سرڪار جي ثقافت، اوقاف ۽ ٻين تحقيقاتي ادارن ڪا تحقيق شروع ڪئي آهي، جنهن جي ڪري سنڌ جي هن عظيم شاعر جي شاعري اڄوڪي دور ۾ اڃا به سنڌي ۾ ڇپيل هجڻ باوجود اڻ لڀ بڻيل آهي.

ڪتاب ’شخص ۽ عڪس‘ تي هڪ نظر - الطاف جوکيو (Altaf Jokhyo)


خاڪن تي مبني ڪتاب
’شخص ۽ عڪس‘ تي هڪ نظر
الطاف جوکيو
هو منهنجو استاد آهي، استاد به اهڙو جنهن لاءِ يونان جي مشهور ڏاهي سقراط چيو ته ”ماءُ پيءُ اولاد کي آسمان کان زمين تي کڻي ايندا آهن ۽ وري استاد انهن جي تربيت ڪري هنن کي آسمان تائين رسائي ٿو.“
پروفيسر ڊاڪٽر محمد قاسم ٻگھئي جو ڪتاب ’شخص ۽ عڪس‘ منهنجي نظر مان گذريو، جنهن بي ترتيبيءَ سان نظر مان ڪڍيو اٿم، ان ئي حالت ۾ هي ٻه اکر لکيا اٿم. ڪتاب جي شروعاتي صفحن ۾ ئي سقراط جي هن ڳالهه تي ڪافي دير سوچيندو رهيس، جيڪا هن پنهنجي ڪتاب ’معذرت‘ ۾ لکي آهي ته: ”جيڪو شخص به مون سان ملندو، انهيءَ جي همت افزائي ڪندس ۽ کيس ٻڌائيندس ته هيءَ ڳالهه سچ آهي. مان هن کان سوال ڪندس، هن جو جائزو وٺندس. هن جي اندر کي کوليندس ۽ جيڪڏهن مان ڏسندس ته هو نيڪ هجڻ جي دعوى ته ڪري ٿو، پر حقيقت ۾ هو نيڪ ناهي ته مان هن کي ملامت ڪندس.“

الطاف شيخ جي ڪتاب ”اي جرني ٽو ٿائلنڊ“ جو پيش لفظ - ارشاد عباسي (Irshad Abbasi)


نامور سفرنامه نويس الطاف شيخ جي ڪتاب
”اي جرني ٽو ٿائلنڊ“ جو پيش لفظ
ارشاد عباسي
الطاف شيخ جي ڪتاب لاءِ ٻه اکر لکڻ، منهنجي لاءِ وڏي رتبي جي ڳالهه آهي. سندس ليکڪ جي حيثيت ۾ تجربو ۽ منهنجي عمر، سندس زندگيءَ جا سفر ۽  منهنجي کوهه جي زندگي، سندس سنڌي ادب لاءِ خدمتون ۽ منهنجي ڪاهلي ... اهي سڀ جز مون کي ان قابل نٿا بڻائين ته مان هيڏي وڏي ليکڪ، جنهن سنڌي ادب ۾ سفرنامن جي کوٽ پوري ڪئي آهي، تي ادبي ٽيڪا ٽپڻي ڪيان. پر مان سندس ٿورائتو آهيان. الطاف مون کي نٽهڻ ننڊ مان ڌونڌاڙي اٿاريو آهي. منهنجي تخليقي قوت جيڪا سالن کان سنڍ ٿي وئي هئي، ان کي ڪروٽ موڙي اٿاريو آهي. ان بهاني شايد مان پنهنجو ڪم اڻپورو پورو ڪري سگهان.
الطاف جو ڪتاب ”اي جرني ٽو ٿائلنڊ“ مون سندس پياري ننڍڙي گهر ملاڪا (ملائيشيا) وڃي پڙهيو. پڙهڻ کان پوءِ کيس چيم ته ٻه اکر لکان؟

07/09/2013

رخسانه پريت جي شخصيت ۽ شاعري - بخشل باغي (Bakhshal Baghi)


رخسانه پريت جي شخصيت ۽ شاعري
درد جي پنهنجي دلڪشي آهي
بخشل باغي
مون کي ياد ٿو اچي ته اهو سال 89 يا 90 جو هو جڏهن نوابشاھ ۾ پُراڻي ناڪي جي ڀرسان موجود ميدان تي جيئي سنڌ جو جلسو ٿي رھيو ھو، جنهن ۾ ھڪ ننڍڙي ڪارڪن جي حيثيت سان مان به شريڪ ٿيو ھُئس. جيئي سنڌ جي ان ڇوليون هڻندڙ جلسي ۾ هڪ عجيب و غريب اُتساھ جو ڀرپور احساس، ڪُهاڙيءَ وارن ڳاڙھن جھنڊن جي ڳاڙھاڻ ۾ ڪڪورجي ريٽو ٿي پيو ھو. وڏي آواز سان هلندڙ سرمد سنڌيءَ جي پُرجوش ۽ آفاقي آواز ۾ ڪُھاڙيءَ وارا ڳاڙھا جھنڊا، روح ۾ کڻندڙ انقلاب جي آرزو کي اڃا به پُختو بڻائي رهيا هئا. اُن روح کي جهنجهوڙيندڙ ماحول ۾ پروگرام هلندي هڪ خوبصورت ڇوڪري اسٽيج سيڪريٽريءَ جا فرائض سر انجام ڏيندي پنهنجي پُراعتماد آواز ۾ منهنجو نالو وٺي مون کي اسٽيج تي شعر پڙهڻ لاءِ سڏيو ۽ پوءِ مون ڏٺو ته هيءَ منهنجي پاڙيسري، خوبصورت شاعره ۽ قومي تحريڪ جي متحرڪ ڪارڪن رخسانه پريت آهي.

05/09/2013

خالي بوتلون - رکيل مورائي (Rakhyal Morai)


عمر قاضيءَ جون پنن تي اوتيل
خالي بوتلون
رکيل مورائي (Rakhyal Morai)
بوتلون جڏهن کالي ٿينديون آهن، تڏهن انهن کي ڪاٻاڙيءَ وارا به مشڪل سان خريد ڪندا آهن. اهي گهرن ۾ رکڻ جو ته سوال ئي نه آهي. اهڙي صورتحال ۾ اسان جي دوست ۽ سنڌي ٻوليءَ جي خوبصورت انشائيه لکندڙ عمر قاضيءَ اهو ڪيئن سمجهيو ته سندس ڪتاب انهيءَ نالي سان ماڻهو خريد به ڪندا ۽ پڙهندا به !
ڪتاب پڙهڻ جو مون لئه سبب هيري ٺڪر جو اهو جملو آهي، جيڪو هن دهليءَ ۾ ويهي ڪنهن مضمون جو عنوان ڏنو آهي، ۽ لفظ استعمال ڪيو آهي. الٽ باسيون شايد هنن بوتلن کي ائين سمجهڻ جيڪي اچارجن کالي ٿيون پر آهن ڀريل.

سندري اتمچنداڻي - رکيل مورائي (Rakhyal Morai)


هولارام هنس جي هڪ ڀيٽا
سندري اتمچنداڻي
رکيل مورائي
سنڌي ٻوليءَ جي نهايت قداور ڪهاڻيڪار سندري اتمچنداڻي، سنڌي ادب ۾ اهڙو نالو آهي، جنهن جو من هند توڻي سنڌ جي ادب ۽ اديبن ۾ هڪجهڙو آهي، هن جي ادب ۽ شخصيت بابت تنقيدي توڻي تعريفي ڪيترو ئي لکيو ويو آهي. هن بابت ڪونج جو اهو پرچو يادگار آهي، جيڪو 2006ع ۾ ڪاڪي هري موٽواڻيءَ ڇپيو. ان کان پوءِ سندس ادب ۽ شخصيت بابت مڪمل ڪتاب ممبئيءَ ۾ رهندڙ اسان جي بزرگ اديب هولا رام هنس لکيو آهي.

03/09/2013

مانجهئَ جي شاعريءَ جو تنقيدي جائزو - محمد ”مارو“ خشڪ (Muhammad Maroo Khushk)


محمد علي مانجهئَ جي شاعريءَ جو تنقيدي جائزو
محمد ”مارو“ خشڪ
اهو ڊاڪٽر محمد علي مانجهي جي شاعريءَ جي پهرين ڪتاب ”مڪلي ۽ مانجهي“ کان پوءِ هڪ ٻيو ڪتاب ”جهڙي سج ڪڪور“ پڻ ڇپجي چڪو آهي جيڪا خوشئَ جي ڳالهه آهي. هن ڪتاب ۾ نظم، وايون، دوها، گيت ۽ ٽيڙو شامل آهن جن جو مختصر جائزو پيش ڪجي ٿو:
چوندا آهن ته جنهن ڏک ۽ درد نه ڏٺا آهن، ان کي ڏکويل ماڻهن جي ارمانن ۽ اهنجن جو ڪهڙو پتو. هونءَ به ڏکن ۽ تڪليفن جي زمين مان ئي احساسن جا گل ٽڙندا آهن، جيڪي خوشبو ڏيندا آهن. مانجهئَ ماڻهن جي اڪثريت جي من ۾ جهاتي پاتي آهي، کيس نظر آيو آهي ته:
لڳــــــــي ٿـــــــــو ڳــــــاهه پيـــــو ڳاهجي من تــي،
اسان جي سوچ سنگــــن جـــان سَـــــٽي آهــــــي.

ايم ڪمل جي شاعريءَ ۾ شهر - مشتاق گبول (Mushtaq Gabol)


ايم ڪمل جي شاعريءَ ۾ شهر
مشتاق گبول
ايم ڪمل هندستان ۾ سنڌي ٻولي جو تمام وڏو شاعر ٿي گذريو آهي. ان جي شاعريءَ ۾ شهري زندگيءَ، شهري حالتون، شهري زندگيءَ جا مسئلا، شهري ماڻهن جون بيوسيون شاعراڻي ڪاريگري سان آرٽسٽڪ انداز ۾ ”آرٽ ۽ ڪرافٽنيس“ سان سمايل آهن. هندستان ۾ رهندي، اُن جي وڏن شهرن کي 80ع واري ڏهاڪي ايم ڪمل جنهن نموني بيان ڪيو آهي، اڄ به خاص ڪري هندستان ۽ پاڪستان جي وڏن شهرن جي ساڳي حالت آهي يا ائين چئون ته اڃا به ان جي ابتر حالت آهي ته غلط نه ٿيندو. شهري زندگي اپنائڻ ۽ شهر ۽ ان جي حالتن کي جيئن جو تيئن قبول ڪرڻ لاءِ ايم ڪمل چوي ٿو ته:
”گوڙ، گُهٽ، گند تي هِرو جلدي،
دوستو! شهر جا ٿيو جلدي.“

01/09/2013

دل جي رکبي ته دل لڳي ٿيندي - دودو چانڊيو (Dodo Chandio)


رخسانه پريت جي شاعري
دل جي رکبي ته دل لڳي ٿيندي
دودو چانڊيو
يونيورسٽيون تعليم سان گڏ علم، ادب، ماڻهپي ۽ محبت جون نرسريون به هونديون آهن. يونيورسٽي جو زمانو هو، هي اُهو زمانو هو، جڏهن سنڌ جي يونيورسٽين، خاص طور ڄامشوري جي محبتي  شاعراڻي دنيا تي حليم باغيءَ جو قبضو برقرار هو، توڙي جو سنڌ يونيورسٽي جا شاگرد اياز، بخاري، آڪاش، منشي، سرويچ ۽ حسن درس جا گيت ڳائيندا هئا، پر هر شاگرد حليم باغي جا ڄامشوري بابت لکيل شعر تعويذ وانگي پاڻ سان سنڀالي رکندو هو. ان زماني ۾ سنڌي ڊپارٽمينٽ جي ڪاريڊور ۾ معمول مطابق چانهه پيئندي حليم باغي، حسن درس سميت ڪجهه سينيئر شاعرن کي اسان يونيورسٽي جا شاگرد ۽ شاگردياڻيون پنهنجا شعر ٻڌائي رهيا هئاسين، ته نوابشاهه سان تعلق رکندڙ هڪڙي ڇوڪري پنهنجي پرس مان پنو ڪڍي رخسانه پريت جو هڪ شعر پڙهيو. ان شعر جا ٻول هئا:
سوچيم سيني اندر پٿر رکجي،
دل جي رکبي ته دل لڳي ٿيندي.

30/08/2013

جوش ٻرڙو ۽ سندس شاعري - رياضت ٻرڙو (Riazat Buriro)


نامورشاعر ’جوش‘ ٻرڙو ۽ سندس شاعري
رياضت ٻرڙو
 نذير احمد ولد عبدالواسع ٻرڙو 3 جنوري 1940ع تي، قنبر تعلقي جي ڳوٺ گھٽهڙ ۾ پيدا ٿيو. هن ”سنڌي فائينل“ ۽ ”اردو اديب“ جو امتحان پاس ڪرڻ کان سواءِ گريجوئيشن تائين تعليم حاصل ڪئي. هُن مختلف اسڪولن ۾ تدريسي خدمتون نڀائيندي 30 اپريل 1996ع تي، هيڊ ماستر طور پرائمري اسڪول گھٽهڙ مان رٽائرمينٽ ورتي.
’جوش‘ ٻرڙو 1956ع ۾ شاعري شروع ڪئي. کيس ادبي ماحول گھر ۾ ئي مليو. مشهور شاعر غلام نبي ’گل‘ سندس وڏو ڀاءُ آهي، جنهن جو سندس ادبي اوسر ۾ اهم ڪردار آهي. ’جوش‘ ٻرڙي جو هڪ شعري مجموعو ”عشق اُلا اُڇلايا“ مئي 2002ع ۾ ڇپيل آهي ۽ سندس غزلن جي هڪ آڊيو ڪئسيٽ پڻ جاري ٿيل آهي.

29/08/2013

رياضت ٻرڙو - ليکڪ: واسديو موهي (Vasdev Mohi)


”ورهاڱي کان پوءِ سنڌي غزل جو هئنڊبوڪ“
ليکڪ: واسديو موهي
رياضت ٻرڙو
ڪتاب: شام جي هوا (2004)، ديوانِ رياضت (2005)
پيشو: ليڪچرر.
تمام ننڍي عمر ۾ رياضت ٻرڙي پنهنجو ديوان ڇپائي غزل سان وڏو وڙ ڪيو آهي. ورهاڱي کان پوءِ هند ۾ ته هڪڙو به ديوان ڪو نه ڇپيو آهي. اِئين به ناهي ته هُن ڪنهن به طرح ديوان ڇپارائي نالو ڪڍائڻ جي ڪوشش ڪئي آهي. رياضت جي هن ديوان ۾ تخليقي توڙي تڪنيڪي قوتون آهن جي ڏيکارين ٿيون ته هُو پنهنجي ڪارج طرف گنڀير آهي.
مثال طور قافيي جي اَعرابن طرف هن جي سجاڳي ڏيکاري ٿي ته هُو فن جي حوالي ۾ ڪنهن به قسم جي ڍِل برداشت نه ٿو ڪري:
عجب ماڻهو آ، اٿس لوهَه جي دل ۽ ڪاٺ جي اک،
تڏهن ڀي چاهي پيو ڊوهَه جي دل ۽ ڪاٺ جي اک.

وري ڦاٿس زندگيءَ جي ڪٽهڙي ۾ قرب ڪارڻ،
چيو تو به ته مون کي آ ڏوهَه جي دل ۽ ڪاٺ جي اک.

اُڌاري تصوير ۾ رنگَ ’رياضت‘ جا ڪينَ آهن،
مگر آهي پو به پاٻوهَه جي دل ۽ ڪاٺ جي اک.

(ديوان رياضت-92)

26/08/2013

شاعر احمد فراز - لطافت علي جوهر (Lutafat Ali Johar)



امن ۽ انسانيت جو شاعر احمد فراز
تحرير: لطافت علي جوهر
شاعر ۽ اديب انساني ضمير جا بين الاقوامي ترجمان، عوامي اُمنگن جا امين ۽ دردن جا سفير هوندا آهن.
رسول حمزاتوف پنهنجي ڪتاب ۾ لکيو آهي ته اديب ۽ شاعر اندر جي آتش جا رکوالا ( محافظ) هوندا آهن. يعني اندر جي باهه جا محافظ ۽ نگهبان.
جنهن قوم جي اندر جي باهه وسامي وڃي ته سمجهڻ کپي ته ان قوم جا محافظ ۽ آدرشي طبقو مري ويو آهي.

ٿيا قلب قرار - رکيل مورائي (Rakhyal Morai)



بي مثال نثر نويس غلام رباني آگري جو نئون ڪتاب
ٿيا قلب قرار
رکيل مورائي
تازو ئي سنڌالاجيءَ پاران غلام رباني آگري صاحب جو ٽڙيل پکڙيل لکڻين تي ٻڌل ڪتاب شايع ٿيو آهي، جنهن جو نالو آهي ”ٿيا قلب قرار“. هن ڪتاب مان پڻ رباني صاحب جي مستقل لکندو رهڻ جو پتو پوي ٿو. هن ڪتاب ۾ ڪي گهڻو آڳاٽا ليک آهن ۽ ڪي نوان ۽ اڻ ڇپيل ليک آهن جن کي گڏي ڪتابي صورت ۾ آندو ويو آهي. الڳ الڳ موقعن تي لکيل هيءُ ليک پڻ رباني صاحب جي مزاج ۽ ليکڪ جا آئينيدار آهن.

واءَ وکيريا خيال - رکيل مورائي (Rakhyal Morai)



نوجوان شاعر رياضت ٻرڙي جا
واءَ وکيريا خيال
رکيل مورائي
اسان جي دوست رياضت ٻرڙي جي جيتوڻيڪ پهرين سڃاڻپ شاعري آهي، پر سندس کاتي ۾ ٻيا به ڪيترائي ڪم آهن، مثال طور شاعري سهيڙڻ، تاريخ سهيڙڻ، پبليڪيشن هلائڻ. نوجوانن کي پڙهائڻ وغيره ۽ پيشو به پڙهائڻ، پر اهو فقط نصاب جي حد تائين، هونئن هن جيڪي پڙهائڻ چاهيو آهي، ان لاءِ هن وسيلا ڳولي لڌا آهن، جنهنڪري سندس حصي ۾ گهڻيون نيڪيون آهن.

ضميري پڇاڙيون - رکيل مورائي (Rakhyal Morai)



ڊاڪٽر محبت ٻرڙي جو اڀياس
ضميري پڇاڙيون
رکيل مورائي
ڊاڪٽر محبت ٻرڙو اسان کان وقت کان اڳ وڇڙي ويل اهڙو ليکڪ ۽ دوست هئو، جنهن کي قدرت جيڪو وقت ڏنو ان ۾ هن سنڌي ٻوليءَ کي ۽ سنڌي ادب کي جيڪو ڪجهه ڏنو، اهو بنهه گهڻو آهي. ائين چوڻ شايد وڌيڪ مناسب ٿئي ته ”هن ٿوري عمر ۾ گهڻو ڏنو“. هو نهايت پڙهيل لکيل ۽ ذهين نوجوان هئو، گڏوگڏ هن لکڻ کي قومي ڪم ڪري کنيون، جنهنڪري هن جيڪي لکيو آهي، اهو سنڌي ادب ۽ ٻوليءَ جي اهڙي ميراث آهي، جيڪا تحقيق ۽ تنقيد جي حوالي ۾ ياد ڪئي ويندي. ٻوليءَ جي حوالي ۾ سندس ڪيل خدمتون، سنڌ ۽ سنڌي ادب ياد رکندو. هڪ جاکوڙي ليکڪ طور ڊاڪٽر محبت ٻرڙي جو ڪم ممڪن آهي اڃا سمورو ڇپائيءَ هيٺ نه آيو هجي، پر جيڪو ڪتابي صورت ۾ آيو آهي، اهو سندس هڪ سچيت عالم طور نالو لکائيندو اهڙي پڪ آهي. سندس ڪم کي ڪتابي صورت ۾ آڻڻ لاءِ ڀاءُ رياضت ٻرڙو سچ پچ جس لهڻي، جيڪو لڳاتار ڪتاب به آڻي رهيو آهي ته لکي به رهيو آهي، ۽ ”ڊاڪٽر محبت اڪيڊمي“ جي اڳواڻي به ڪري رهيو آهي.