10/10/2013

دادو تعلقي جو ادب ۾ حصو - محمد عرس ” اظهر“ سولنگي (Muhammad Urs Azhar Solangi)


دادو تعلقي جو ادب ۾ حصو
محمد عرس ” اظهر“ سولنگي
دادو ضلعو عملي ۽ ادبي لحاظ کان سڄي سنڌ ۾ نمايان حيثيت سان ڄاتو سڃاتو وڃي ٿو. دادو ضلعي جي وري دادو تعلقي جو مقام ادبي لحاظ کان نمايان شمار ڪري سگهجي ٿو. هن تعلقي ۾ ڪيتريون ئي ادبي تنظيمون وجود ۾ آيل آهن ۽ انهن ادبي تنظيمن جي پليٽ فارم تان اسان جا اديب، شاعر، مفڪر، مورخ ۽ دانشور ادبي سرگرمين ۾ حصو وٺي علم ۽ ادب ۾ نمايان ڪردار ادا ڪري سنڌ جي سنيڌ سنواري رهيا آهن.

09/10/2013

استاد بخاري: سنڌ جو سُونهون ۽ ويڄُ شاعر! - جامي چانڊيو (Jami Chandio)


استاد بخاري: سنڌ جو سُونهون ۽ ويڄُ شاعر!

جامي چانڊيو
انسان پنهنجي تفڪر، تخيل ۽ محسوسات جو حَسين اظهار جن تخليقي شعبن ۾ ڪيو آهي، انهن ۾ شاعريءَ جو وڏو درجو آهي. انهيءَ ڪري ئي شاعريءَ کي رڳو انسان جو انفرادي ۽ داخلي فڪر،  تخيل ۽ احساس ئي نه پر ان کي قومن، طبقن ۽ معاشرن جي روحاني ۽ احساساتي تاريخ به سڏيو ويندو آهي. شاعريءَ مان به خبر پوندي آهي ته هر دور جي سماجن ۽ ان جي مختلف حصن جا خيال، احساس، ارمان، خواب ۽ تخليق جا بنياد يا محرڪ ڇا هئا! سنڌي شاعريءَ جو ڪلاسيڪل دور ته رڳو هڪ لاکڻي لطيف جي ڪري ئي سڀني دورن تي حاوي آهي ۽ رهندو پر سنڌي شاعريءَ جو جديد دور به گهٽ اهم ناهي. ڪشنچند بيوس، شيخ اياز، عبدالڪريم گدائي، استاد بخاريءَ سميت هڪ وڏو ڀرپور دور آهي، جنهن ۾ نئين نسل جا به انيڪ آڪاش انصاريءَ، حليم باغيءَ، حسن درس، مظهر لغاريءَ ۽ سردار شاهه جهڙا باڪمال شاعر اچي وڃن ٿا. مان سمجهان ٿو ته ويهين صديءَ ۾ سنڌ ٻه عظيم شاعر پيدا ڪيا، هڪ شيخ اياز ۽ ٻيو استاد بخاري. ٻنهيءَ جون خوشبختيون به پنهنجون آهن ته ڪمزوريون به. شيخ اياز تي تمام گهڻو لکيو ويو، جنهن جي ڪري هو سنڌ جي پڙهيي لکيي طبقي ۾ تمام گهڻو مقبول ٿيو پر جيئن ته شيخ اياز کي عوامي سطح تي گهٽ ڳايو ويو آهي، ان ڪري هو عوام ۾ ايترو مقبول ناهي. جڏهن ته سندس ڀيٽ ۾ استاد بخاري عوامي سطح تي تمام گهڻو ڳايو ويو آهي، ان ڪري هو  عوام ۾ ته تمام گهڻو مقبول آهي پر افسوس جو جيئن ته بخاريءَ جي شاعريءَ تي سندس شاعريءَ جي پرک جي حوالي سان لکيو گهٽ ويو آهي،  ان ڪري سنڌ جو پڙهيو لکيو طبقو هن کي رڳو سندس ڳايل شاعريءَ جي نسبت سان ئي سڃاڻي ٿو. جڏهن ته حقيقت اِها آهي ته استاد بخاريءَ جي ڳايل شاعريءَ جو رومانوي پاسو  سندس گهڻ رنگي شاعريءَ جو رڳو هڪ پاسو آهي. ان ڪري استاد بخاريءَ کي گهڻي ڀاڱي ماڻهو رڳو عوامي يا رومانوي شاعر طور ئي سڃاڻن ٿا. حقيقت اِها آهي ته بنيادي طور استاد بخاري هڪ مفڪر شاعر آهي ۽ جيڪڏهن هو عوامي شاعر آهي ته ان معنيٰ ۾ هرگز نه ته هن جا خيال هڪ جهالتن ۽ عقيدن جي وَرِ چڙهيل عوام جي سطح جا آهن يا انهن جي سوچ جا ترجمان آهن. استاد بخاري هن معنيٰ ۾ عوامي شاعر آهي جو هو عوام لاءِ شاعري ڪري ٿو. عوام کي عشق، جدوجهد، جستجو، قربانيءَ، سورهيائيءَ جا نوان تصور ڏئي ٿو ۽ سندن سوچ، احساس ۽ عمل جي مِٽي نئين سِر ڳوهي، کين جهالتن، عقيدن ۽ خودفريبين جي ڌٻڻ مان ڪڍي، پنهنجي ۽ سماج جي قسمت بدلائيندڙ عوام ۾ تبديل ڪري ٿو. ان ڪري استاد بخاري جيڪڏهن عوامي شاعر آهي ته رواجي معنيٰ ۾ نه پر انقلابي معنيٰ ۾ آهي.

08/10/2013

چٺيون چندن واس - بخشل باغي (Bakhshal Baghi)


چٺيون چندن جو واس ڏينديون آهن
بخشل باغي
روس جي مشهور ۽ خوبصورت شاعر ۽ داغستان جي مٽيءَ مان جنم وٺندڙ رسول حمزه توف پنهنجي جڳ مشهور ڪتاب ۽ نثر جي اعليٰ شاهڪار ”منهنجو داغستان“ ۾ هڪ هنڌ لکيو آهي ته ”تون اگر ماضيءَ کي پِستول جو نيشانو بڻائيندين ته مُستقبل تو کي توپ جو نيشانو بڻائي ڇڏيندو.“ اِن ڳالهه جي تناظر ۾ مان جڏهن سائين علي محمد شاھ جي خطن جي هِن ڪتاب ”چِٺيون چندن واسُ“ ۾ ڏنل خطن کي پڙهان ٿو ته هي خط مون کي ماضيءَ جي پُر وقار، طاقتور ۽ سنڌ جي نِرالي تاريخ ڀاسن ٿا، ڇاڪاڻ جو هر دور پنهنجو پاڻ ۾ پنهنجو ئي چِٽو آئينو هوندو آهي، جنهن ۾ ماضيءَ جي تاريخ جون للڪارون، مُستقبل کي ڄڻينديون آهن.

23/09/2013

شاهه ڪريم جي شاعري - غلام نبي ڪيريو (Ghulam Nabi Keeryo)


سنڌي ٻولي جو اثاثو
شاهه ڪريم جي شاعري
غلام نبي ڪيريو
سنڌي ٻوليءَ جي عظيم لاکيڻي شاعر ۽ شاعرن جي سرتاج شاهه عبدالڪريم جي شاعري واري مجموعي بيان العارفين و تنبيه الغافلين جي سنڌيءَ ۾ ڪيل ترجمي باوجود سندس شاعريءَ جي سموري مجموعي کي چار صديون هڪ سال گذرڻ باوجود اڃا تائين آسان سنڌي ۾ نه آندو ويو آهي، نه وري ان بابت سنڌ سرڪار جي ثقافت، اوقاف ۽ ٻين تحقيقاتي ادارن ڪا تحقيق شروع ڪئي آهي، جنهن جي ڪري سنڌ جي هن عظيم شاعر جي شاعري اڄوڪي دور ۾ اڃا به سنڌي ۾ ڇپيل هجڻ باوجود اڻ لڀ بڻيل آهي.

ڪتاب ’شخص ۽ عڪس‘ تي هڪ نظر - الطاف جوکيو (Altaf Jokhyo)


خاڪن تي مبني ڪتاب
’شخص ۽ عڪس‘ تي هڪ نظر
الطاف جوکيو
هو منهنجو استاد آهي، استاد به اهڙو جنهن لاءِ يونان جي مشهور ڏاهي سقراط چيو ته ”ماءُ پيءُ اولاد کي آسمان کان زمين تي کڻي ايندا آهن ۽ وري استاد انهن جي تربيت ڪري هنن کي آسمان تائين رسائي ٿو.“
پروفيسر ڊاڪٽر محمد قاسم ٻگھئي جو ڪتاب ’شخص ۽ عڪس‘ منهنجي نظر مان گذريو، جنهن بي ترتيبيءَ سان نظر مان ڪڍيو اٿم، ان ئي حالت ۾ هي ٻه اکر لکيا اٿم. ڪتاب جي شروعاتي صفحن ۾ ئي سقراط جي هن ڳالهه تي ڪافي دير سوچيندو رهيس، جيڪا هن پنهنجي ڪتاب ’معذرت‘ ۾ لکي آهي ته: ”جيڪو شخص به مون سان ملندو، انهيءَ جي همت افزائي ڪندس ۽ کيس ٻڌائيندس ته هيءَ ڳالهه سچ آهي. مان هن کان سوال ڪندس، هن جو جائزو وٺندس. هن جي اندر کي کوليندس ۽ جيڪڏهن مان ڏسندس ته هو نيڪ هجڻ جي دعوى ته ڪري ٿو، پر حقيقت ۾ هو نيڪ ناهي ته مان هن کي ملامت ڪندس.“

الطاف شيخ جي ڪتاب ”اي جرني ٽو ٿائلنڊ“ جو پيش لفظ - ارشاد عباسي (Irshad Abbasi)


نامور سفرنامه نويس الطاف شيخ جي ڪتاب
”اي جرني ٽو ٿائلنڊ“ جو پيش لفظ
ارشاد عباسي
الطاف شيخ جي ڪتاب لاءِ ٻه اکر لکڻ، منهنجي لاءِ وڏي رتبي جي ڳالهه آهي. سندس ليکڪ جي حيثيت ۾ تجربو ۽ منهنجي عمر، سندس زندگيءَ جا سفر ۽  منهنجي کوهه جي زندگي، سندس سنڌي ادب لاءِ خدمتون ۽ منهنجي ڪاهلي ... اهي سڀ جز مون کي ان قابل نٿا بڻائين ته مان هيڏي وڏي ليکڪ، جنهن سنڌي ادب ۾ سفرنامن جي کوٽ پوري ڪئي آهي، تي ادبي ٽيڪا ٽپڻي ڪيان. پر مان سندس ٿورائتو آهيان. الطاف مون کي نٽهڻ ننڊ مان ڌونڌاڙي اٿاريو آهي. منهنجي تخليقي قوت جيڪا سالن کان سنڍ ٿي وئي هئي، ان کي ڪروٽ موڙي اٿاريو آهي. ان بهاني شايد مان پنهنجو ڪم اڻپورو پورو ڪري سگهان.
الطاف جو ڪتاب ”اي جرني ٽو ٿائلنڊ“ مون سندس پياري ننڍڙي گهر ملاڪا (ملائيشيا) وڃي پڙهيو. پڙهڻ کان پوءِ کيس چيم ته ٻه اکر لکان؟

07/09/2013

رخسانه پريت جي شخصيت ۽ شاعري - بخشل باغي (Bakhshal Baghi)


رخسانه پريت جي شخصيت ۽ شاعري
درد جي پنهنجي دلڪشي آهي
بخشل باغي
مون کي ياد ٿو اچي ته اهو سال 89 يا 90 جو هو جڏهن نوابشاھ ۾ پُراڻي ناڪي جي ڀرسان موجود ميدان تي جيئي سنڌ جو جلسو ٿي رھيو ھو، جنهن ۾ ھڪ ننڍڙي ڪارڪن جي حيثيت سان مان به شريڪ ٿيو ھُئس. جيئي سنڌ جي ان ڇوليون هڻندڙ جلسي ۾ هڪ عجيب و غريب اُتساھ جو ڀرپور احساس، ڪُهاڙيءَ وارن ڳاڙھن جھنڊن جي ڳاڙھاڻ ۾ ڪڪورجي ريٽو ٿي پيو ھو. وڏي آواز سان هلندڙ سرمد سنڌيءَ جي پُرجوش ۽ آفاقي آواز ۾ ڪُھاڙيءَ وارا ڳاڙھا جھنڊا، روح ۾ کڻندڙ انقلاب جي آرزو کي اڃا به پُختو بڻائي رهيا هئا. اُن روح کي جهنجهوڙيندڙ ماحول ۾ پروگرام هلندي هڪ خوبصورت ڇوڪري اسٽيج سيڪريٽريءَ جا فرائض سر انجام ڏيندي پنهنجي پُراعتماد آواز ۾ منهنجو نالو وٺي مون کي اسٽيج تي شعر پڙهڻ لاءِ سڏيو ۽ پوءِ مون ڏٺو ته هيءَ منهنجي پاڙيسري، خوبصورت شاعره ۽ قومي تحريڪ جي متحرڪ ڪارڪن رخسانه پريت آهي.

05/09/2013

خالي بوتلون - رکيل مورائي (Rakhyal Morai)


عمر قاضيءَ جون پنن تي اوتيل
خالي بوتلون
رکيل مورائي (Rakhyal Morai)
بوتلون جڏهن کالي ٿينديون آهن، تڏهن انهن کي ڪاٻاڙيءَ وارا به مشڪل سان خريد ڪندا آهن. اهي گهرن ۾ رکڻ جو ته سوال ئي نه آهي. اهڙي صورتحال ۾ اسان جي دوست ۽ سنڌي ٻوليءَ جي خوبصورت انشائيه لکندڙ عمر قاضيءَ اهو ڪيئن سمجهيو ته سندس ڪتاب انهيءَ نالي سان ماڻهو خريد به ڪندا ۽ پڙهندا به !
ڪتاب پڙهڻ جو مون لئه سبب هيري ٺڪر جو اهو جملو آهي، جيڪو هن دهليءَ ۾ ويهي ڪنهن مضمون جو عنوان ڏنو آهي، ۽ لفظ استعمال ڪيو آهي. الٽ باسيون شايد هنن بوتلن کي ائين سمجهڻ جيڪي اچارجن کالي ٿيون پر آهن ڀريل.

سندري اتمچنداڻي - رکيل مورائي (Rakhyal Morai)


هولارام هنس جي هڪ ڀيٽا
سندري اتمچنداڻي
رکيل مورائي
سنڌي ٻوليءَ جي نهايت قداور ڪهاڻيڪار سندري اتمچنداڻي، سنڌي ادب ۾ اهڙو نالو آهي، جنهن جو من هند توڻي سنڌ جي ادب ۽ اديبن ۾ هڪجهڙو آهي، هن جي ادب ۽ شخصيت بابت تنقيدي توڻي تعريفي ڪيترو ئي لکيو ويو آهي. هن بابت ڪونج جو اهو پرچو يادگار آهي، جيڪو 2006ع ۾ ڪاڪي هري موٽواڻيءَ ڇپيو. ان کان پوءِ سندس ادب ۽ شخصيت بابت مڪمل ڪتاب ممبئيءَ ۾ رهندڙ اسان جي بزرگ اديب هولا رام هنس لکيو آهي.

03/09/2013

مانجهئَ جي شاعريءَ جو تنقيدي جائزو - محمد ”مارو“ خشڪ (Muhammad Maroo Khushk)


محمد علي مانجهئَ جي شاعريءَ جو تنقيدي جائزو
محمد ”مارو“ خشڪ
اهو ڊاڪٽر محمد علي مانجهي جي شاعريءَ جي پهرين ڪتاب ”مڪلي ۽ مانجهي“ کان پوءِ هڪ ٻيو ڪتاب ”جهڙي سج ڪڪور“ پڻ ڇپجي چڪو آهي جيڪا خوشئَ جي ڳالهه آهي. هن ڪتاب ۾ نظم، وايون، دوها، گيت ۽ ٽيڙو شامل آهن جن جو مختصر جائزو پيش ڪجي ٿو:
چوندا آهن ته جنهن ڏک ۽ درد نه ڏٺا آهن، ان کي ڏکويل ماڻهن جي ارمانن ۽ اهنجن جو ڪهڙو پتو. هونءَ به ڏکن ۽ تڪليفن جي زمين مان ئي احساسن جا گل ٽڙندا آهن، جيڪي خوشبو ڏيندا آهن. مانجهئَ ماڻهن جي اڪثريت جي من ۾ جهاتي پاتي آهي، کيس نظر آيو آهي ته:
لڳــــــــي ٿـــــــــو ڳــــــاهه پيـــــو ڳاهجي من تــي،
اسان جي سوچ سنگــــن جـــان سَـــــٽي آهــــــي.